🦅 WINGED FRIENDS 🦜

Grade 8 English - Unit 2 Interactive Lesson

Activity 2.1 - Dialogue

ක්‍රියාකාරකම 2.1 - සංවාදය

Jeewaka and Yasith are very good friends. One day they watched a very interesting TV programme on birds at Jeewaka's house.

ජීවක සහ යසිත් ඉතා හොඳ මිතුරන් දෙන්නෙක්. එක් දිනක් ඔවුන් ජීවකගේ නිවසේදී කුරුල්ලන් ගැන ඉතා සිත්ගන්නා රූපවාහිනී වැඩසටහනක් නැරඹුවා.

Yasith:

It was a very interesting programme, wasn't it?

එය ඉතා සිත්ගන්නා වැඩසටහනක් නේද?

Jeewaka:

It was indeed. I learnt many new things about birds.

ඇත්තටම ඔව්. මම කුරුල්ලන් ගැන බොහෝ නව දේවල් ඉගෙන ගත්තා.

Yasith:

That's true. This was the first time I've heard the names of certain birds.

ඒක ඇත්ත. මම සමහර කුරුල්ලන්ගේ නම් ඇහුවේ මේ පළමු වතාවයි.

Jeewaka:

Do you remember the beautiful white bird with a crest? It was very beautiful, wasn't it?

කොඳු පිස්සක් ඇති ලස්සන සුදු කුරුල්ලා මතකද? එය ඉතා ලස්සනයි නේද?

Yasith:

Yes, I remember. I don't remember its name. Can you help me find it?

ඔව්, මතකයි. නමුත් එහි නම මතක නැහැ. ඒක සොයා ගන්න මට උදව් කරන්න පුළුවන්ද?

Jeewaka:

Hmm. By the way, would you like to know more about birds?

හ්ම්ම්. කොහොමද, කුරුල්ලන් ගැන තව දේවල් දැනගන්න කැමතිද?

Yasith:

Of course! They're beautiful creatures. I wish I could fly like them.

ඇත්තටම! ඔවුන් ලස්සන ජීවීන්. මටත් ඔවුන් වගේ පියාඹන්න පුළුවන් නම් හොඳයි.

Jeewaka:

Ha...Ha...Ha...Well, you can't fly, but you can learn about them.

හ...හ...හ... හොඳයි, ඔයාට පියාඹන්න බැහැ, නමුත් ඔවුන් ගැන ඉගෙන ගන්න පුළුවන්.

Yasith:

How can we do that? Can you help me find more information?

අපිට ඒක කරන්නේ කොහොමද? තව තොරතුරු සොයා ගන්න මට උදව් කරන්න පුළුවන්ද?

Jeewaka:

Let's go to my room. I've got something to show you.

මගේ කාමරයට යමු. මට ඔයාට පෙන්වන්න දෙයක් තියෙනවා.

Yasith:

What is it?

ඒ මොකක්ද?

Jeewaka:

This is my sister's scrapbook. She's a member of the School Zoologists' Association. She has many scrapbooks. This one's on birds in Sri Lanka, both local and migrant.

මේක මගේ අක්කාගේ ස්ක්‍රැප්බුක් එක. ඇය පාසල් සත්ව විද්‍යා සංගමයේ සාමාජිකාවෙක්. ඇය සතුව ස්ක්‍රැප්බුක් ගොඩක් තියෙනවා. මේක ශ්‍රී ලංකාවේ කුරුල්ලන් ගැන - දේශීය සහ සංක්‍රමණික දෙකම.

Yasith:

Wow! It's so beautiful.

වාව්! ඉතා ලස්සනයි.

Jeewaka:

Yes, she has a lot of other books too. You know Yasith, she wants to become an ornithologist.

ඔව්, ඇය සතුව අනෙක් පොත් ගොඩක් තියෙනවා. ඔයා දන්නවද යසිත්, ඇයට පක්ෂි විද්‍යාඥවරියක් වෙන්න ඕනේ.

Yasith:

What? I didn't get it.

මොකද්ද? මට තේරුණේ නැහැ.

Jeewaka:

Well, that is a person who studies about birds.

හොඳයි, ඒ කුරුල්ලන් ගැන අධ්‍යයනය කරන පුද්ගලයෙක්.

Yasith:

Ah! That's wonderful.

ආහ්! ඒක අපූරුයි.

Activity 2.2 - Comprehension Questions

ක්‍රියාකාරකම 2.2 - අවබෝධ ප්‍රශ්න

A) True or False?

අ) සත්‍ය නැත්නම් අසත්‍ය?

1. Yasith said that the programme was not interesting.

1. යසිත් කිව්වා වැඩසටහන සිත්ගන්නා නැහැ කියලා.

True / සත්‍ය
False / අසත්‍ය

2. Yasith had heard earlier the names of all the birds that were shown in the programme.

2. යසිත්ට වැඩසටහනේ පෙන්වූ සියලුම කුරුල්ලන්ගේ නම් කලින් අසලා තිබුණා.

True / සත්‍ය
False / අසත්‍ය

3. Yasith wanted to fly like birds.

3. යසිත්ට කුරුල්ලන් වගේ පියාඹන්න ඕනේ වුණා.

True / සත්‍ය
False / අසත්‍ය

4. Jeewaka's sister is a member of the School Zoologists' Association.

4. ජීවකගේ අක්කා පාසල් සත්ව විද්‍යා සංගමයේ සාමාජිකාවෙක්.

True / සත්‍ය
False / අසත්‍ය

5. Jeewaka has many scrapbooks on different types of animals.

5. ජීවක සතුව විවිධ සතුන් ගැන ස්ක්‍රැප්බුක් ගොඩක් තියෙනවා.

True / සත්‍ය
False / අසත්‍ය

Activity 2.2 B) - Vocabulary Matching

ක්‍රියාකාරකම 2.2 ආ) - වචන ගැලපීම

Match the words with their meanings. Click on a word, then click on its meaning.

වචන ඒවායේ අර්ථ සමඟ ගැලපෙන්න. වචනයක් ක්ලික් කරන්න, පසුව එහි අර්ථය ක්ලික් කරන්න.

Words/Phrases

Crest
Flightless
Migrant
Scrapbook
Ornithologist

Meanings

A collection of pictures and articles, etc.
A person who studies about birds
A growth of feathers at the top of a bird's head
Unable to fly
A bird or animal that travels regularly from one part of the world to another

Activity 2.3 - Flightless Birds

ක්‍රියාකාරකම 2.3 - පියාසර නොවන පක්ෂීන්

🦆 Feugian Steamer Duck

Habitat: South America

Physical Features: The largest steamer duck in the world. Males weigh 3.5 to 7 kg. They have bluish grey feathers on the head and neck with a reddish brown throat. Females have darker grey feathers and a dark reddish throat.

Food: Small snails, insect larvae, and small crustaceans.

Special Behavior: They run across water thrashing their short wings like the wheels on a steamboat. Known to be very aggressive and fight fiercely over territory.

🐦 Inaccessible Island Rail

Habitat: Found only on Inaccessible Island in the Tristan Archipelago (South Atlantic Ocean)

Physical Features: The smallest flightless bird in the world. About 17 cm in length, weighs 30 grams. Dark grey and dark rusty brown feathers. Red eyes and black bill. Has a loud trilling call.

Food: Earthworms, moths, berries, and seeds.

Special Info: Lives on steep slopes and grasslands. No threats from predators, so they roam freely.

🐧 Emperor Penguin

Habitat: Antarctica only

Physical Features: One of the most famous flightless birds. White stomach, black head, back, tails and wings. Yellow-gold markings on the side of their head and neck. Distinctive waddling walk. Average height: 115 cm.

Food: Fish, squid, and krill.

Special Behavior: Male penguins keep eggs safe and warm by balancing them on their feet and covering with feathered skin. Very skilled swimmers and divers.

🦜 Takahe

Habitat: New Zealand grasslands (using shrubs for shelter)

Physical Features: Adult males are purplish-blue with a greenish back and inner wings. Large red frontal shield. Red based pink bill.

Food: Grass, shoots, and insects.

Special Info: Believed extinct since late 1800s but discovered alive in 1948! Can live up to 20 years. Threatened by hunting, predation, and habitat loss.

🥝 Kiwi

Habitat: New Zealand (National Bird)

Physical Features: Only bird with nostrils on the tip of its bill (not at the base). Brown color, same size as a chicken. Hidden wings and soft hair-like feathers.

Food: Uses sense of smell to find food

Special Info: Females lay the biggest egg relative to body size of any living species - up to 500 grams!

🦅 Cassowary

Habitat: Tropical forests of Papua New Guinea, Indonesia, and northeastern Australia

Physical Features: Third tallest and second heaviest living bird. Has a dagger-like claw up to 4 inches long on the middle toe of each foot.

Food: Fruit, shoots, and grass seeds.

Special Info: Known to be shy but if provoked, capable of deadly attacks. Called "living dinosaurs".

Interactive Quiz: Bird Facts

අන්තර්ක්‍රියාකාරී ප්‍රශ්නාවලිය: පක්ෂි කරුණු

Which is the smallest flightless bird?

කුඩාම පියාසර නොවන පක්ෂියා කවුද?

Which bird was believed to be extinct but was rediscovered in 1948?

වඳ වී ගොස් ඇතැයි විශ්වාස කළ නමුත් 1948 දී නැවත සොයා ගත් පක්ෂියා කවුද?

Which bird is called "living dinosaurs"?

"ජීවමාන ඩයිනෝසෝරයන්" ලෙස හඳුන්වන්නේ කුමන පක්ෂියාද?

Activity 2.4 - The Peacock and the Fox

ක්‍රියාකාරකම 2.4 - මයුරයා සහ නරියා

There was once a peacock who lived in the forest. He was very unhappy. A fox, who was passing by, stopped to speak to the peacock.

වනාන්තරයේ ජීවත් වූ මයුරයෙක් හිටියා. ඔහු ඉතා අසතුටින් සිටියා. පසු වෙමින් සිටි නරියෙක් මයුරයා සමඟ කතා කිරීමට නතර වුණා.

'Hello, my friend. Why do you look so sad?' The peacock did not respond. The fox was not discouraged by the peacock's behaviour.

'හලෝ මිතුරා. ඔයා මෙච්චර දුකින් පෙනෙන්නේ ඇයි?' මයුරයා ප්‍රතිචාර දැක්වූයේ නැහැ. මයුරයාගේ හැසිරීම නරියා අධෛර්යමත් කළේ නැහැ.

He decided to try again. 'Come on, my friend, why aren't you talking to me? You must have a reason. Did anyone ill-treat you, or are you angry with me?' asked the fox.

ඔහු නැවත උත්සාහ කිරීමට තීරණය කළා. 'එන්න මිතුරා, ඔයා මට කතා නොකරන්නේ ඇයි? ඔයාට හේතුවක් තිබෙන්න ඕනේ. කවුරු හරි ඔයාට නරකට කළාද, නැත්නම් ඔයා මට තරහද?' නරියා ඇහුවා.

'No', said the peacock in a low voice.

'නැහැ', මයුරයා පහත් හඬින් කිව්වා.

'Then, what happened?' asked the fox. 'I don't like my voice. Every time, I open my mouth to sing, I hear an unpleasant sound,' replied the peacock.

'එහෙනම්, වුණේ මොකද්ද?' නරියා ඇහුවා. 'මම මගේ හඬට කැමති නැහැ. සෑම වතාවකම මම ගායනා කිරීමට මුව විවර කරන විට, මට අප්‍රසන්න ශබ්දයක් ඇසෙනවා,' මයුරයා පිළිතුරු දුන්නා.

'But you are one of the most beautiful birds in the animal kingdom. Why should you worry about your voice?' said the fox.

'නමුත් ඔයා සත්ව රාජ්‍යයේ වඩාත් ලස්සන පක්ෂීන්ගෙන් එක්කෙනෙක්. ඔයා ඔයාගේ හඬ ගැන කරදර වෙන්න ඕනේ ඇයි?' නරියා කිව්වා.

'I want to sing as beautifully as a nightingale,' replied the peacock.

'මට රාත්‍රී සරසිලියා වගේ ලස්සනට ගායනා කරන්න ඕනේ,' මයුරයා පිළිතුරු දුන්නා.

'Oh, was that the reason why you looked so unhappy? Do you know, just as much as it is impossible for a nightingale to be as beautiful as you are, you too cannot sing as beautifully as a nightingale,' replied the fox.

'ඔහ්, ඔයා මෙච්චර අසතුටින් පෙනුණේ ඒ නිසාද? ඔයා දන්නවද, රාත්‍රී සරසිල්වයෙකුට ඔයා තරම් ලස්සන වෙන්න බැරි වගේම, ඔයාටත් රාත්‍රී සරසිල්වයෙක් වගේ ලස්සනට ගායනා කරන්න බැහැ,' නරියා පිළිතුරු දුන්නා.

'Remember, my friend, we should not compare ourselves with others. We have to be happy and content with what we have,' the fox said.

'මතක තියාගන්න මිතුරා, අපි අපිව අන් අය සමඟ සංසන්දනය කළ යුතු නැහැ. අපිට තියෙන දේ ගැන සතුටුව හා තෘප්තිමත්ව සිටින්න ඕනේ,' නරියා කිව්වා.

Find One Word From The Text

පා��මේ සිට එක් වචනයක් සොයා ගන්න

a) Feeling sad

අ) දුකෙන් සිටීම

b) Unable to be done

ආ) කළ නොහැකි

c) To make someone feel discomfort

ඇ) කවුරු හෝ අපහසුතාවයට පත් කරවීම

d) To treat badly

ඉ) නරකට සැලකීම

e) Satisfied

ඊ) තෘප්තිමත්

Antonyms - Word Guide

How to Form Antonyms

The opposite meaning of a word can be formed by adding prefixes: in-, un-, im-, il-, dis-

Examples:

Some antonyms are different words: happy ↔ sad, most ↔ least, simple ↔ complex

Activity 2.4 B) Complete the Antonyms Chart

Word Antonym
maximumminimum
kindunkind
happysad
patientimpatient
urbanrural
localforeign
beautifulugly
possibleimpossible
absentpresent
truefalse

Activity 2.4 C) Find the Antonyms

1. victory

2. cheap

3. answer

4. uncommon

5. local

6. complex

7. early

8. narrow

9. legal

10. fortunate

Grammar - Modal Verbs: Should, Must, Have to

📌 Learning Point

Examples from the story:

  1. We should not compare ourselves with others.
  2. We have to be happy and content with what we have.
  3. You must have a reason.

When to use:

Activity 2.5 - Practice Sentences

Examples:

Activity 2.6 - Complete the Sentences

1. A: Ruwini is not well.
B: She __________ leave early.

2. When a tyre is punctured the driver __________ change it.

3. I __________ wash all my clothes myself.

4. If you are a prefect you __________ be responsible for many things.

5. The principal said, "You __________ be punctual".

6. Pedestrians __________ use the zebra crossing.

7. "Whenever the dog wants to go out I __________ open the door and let it out", Roy said.

Activity 2.7 - Creative Writing

Write your own sentences using modal verbs!

Write 3 sentences each using must, have/has to, or should (or their negative forms).

Activity 2.9 - Brainy, the Painter

Brainy, the painter
has to paint all walls.
First the wire brush
on walls prior to all.

Then the black broom
to clean all soon.
It is a must he knows
and does it all soon.

Walls with bricks or with blocks,
whether it's blue or even black,
his brown brush runs all over the walls
no complaints he attends to them all.

Activity - Words Beginning with 'br' and 'bl'

Words from the poem:

/br/ sounds: Brainy, brush, broom, bricks, brown

/bl/ sounds: blue, black, blocks

Add More Words!

Write words that begin with 'br':

Write words that begin with 'bl':